curriculum vitæ
korte biografie

Max Bruinsma is onafhankelijk design- en kunstcriticus, redacteur, curator, editorial designer en docent. Hij was hoofdredacteur van Eye, the international review of graphic design in Londen; van Items, het Nederlandse tijdschrift over design; en van Iridescent, het peer-reviewed online Design Research journal van ICOGRADA (nu: ICoD). Hij studeerde Kunst-, Architectuur- en Designgeschiedenis in Groningen en Amsterdam. Sinds 1984 publiceert hij regelmatig kritieken en essays in Nederlandse en internationale kunst- en ontwerptijdschriften (o.a. Metropolis M, Eye, Idea, ID, The AIGA Journal, Étappes en Form). In 2003 verscheen zijn boek 'Deep Sites, intelligent innovation in contemporary webdesign' bij Thames & Hudson, in Engelse and Franse edities. Bruinsma publiceerde en redigeerde verschillende boeken over grafisch ontwerpen, waaronder een monografie over Dick Elffers. Daarnaast was hij eindredacteur van de Monografiereeks Nederlandse Grafisch Ontwerpers onder auspiciën van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Ook werkte hij mee aan vroege publicaties over Webdesign voor Mediamatic. Hij gaf les aan vele designopleidingen in Nederland en daarbuiten. Tot 2021 was hij kerndocent Transmedia Storytelling bij Camera Arts aan de Hogeschool voor kunst en design in Luzern, Zwitserland. Zijn meest recente boekproject is 'Design for the Good Society,' de slotpublicatie van de Utrecht Manifest Biënnale voor Social Design, 2015.

Max Bruinsma was curator van een aantal grote tentoonstellingen over visuele cultuur en de culturele betekenis van communicatiedesign, waaronder 'Catalysts!', voor de ExperimentaDesign biënnale in Lissabon, 2005. Hij treedt internationaal op als gastdocent en spreker op academies en congressen over visuele cultuur en grafisch- en media ontwerpen. Eerder was hij gedurende 14 jaar als muziekredacteur (voor onder andere het radioprogramma Het Gebouw) en programmamaker verbonden aan de VPRO, en was hij adviseur op het gebied van cultuur voor diverse instituties, waaronder de Raad voor Cultuur en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. In 2005 kreeg Max Bruinsma de Pierre Bayleprijs voor Vormgevingskritiek.

Max Bruinsma's kortste definitie van het designvak is: "Ontwerpers zijn culturele catalysatoren."





max bruinsma